Machinekamer

Instrumentenpaneel

Op dit instrumentenpaneel zijn diverse waardes af te lezen uit de motoren.

Hoofdmotoren

De Naaldwijk beschikt over twee MAN hoofdmotoren. Elke motor heeft 12 cilinders en een vermogen van 1250pk. De motoren worden op lucht gestart en het toerental wordt ingesteld door de machinisten. Vanaf de brug kan via een telegraaf door worden gegeven wat het gewenste toerental is.
Wanneer er meer snelheid gehaald moet worden veranderen ze op de brug de stand van de schroeven.

Hulpmachinekamer

Instrumentenpaneel

Op dit instrumentenpaneel zijn diverse waardes af te lezen uit de motoren.

Veegdiesel

De veegdiesel is een grote aggregaat welke voldoende elektra kan opwekken voor het creëren van een groot magnetisch veld met de veegkabel. Deze drijvende elektrokabel werd in een grote lus achter de boot aan gesleept en creëerde een magnetisch veld gelijk aan die van grote schepen. Hierdoor werden mijnen gefopt en tot ontsteking gebracht zonder dat er een schip beschadigd raakte.

Koelwater

Alle leidingen aan boord van de Naaldwijk hebben een kleurcodering. Hiermee zie je snel wat er door welke leiding heen stroom.
Lichtblauw is zoet koelwater en verlaat de boot dus niet.
Groen is zeewater en wordt aan boord gepompt maar verlaat het schip ook weer.
Rood is bluswater voor de aansluitpunten voor brandslangen.
Geel is smeerolie.
Bruin is dieselolie.
Wit is perslucht.

Kan jij alle kleuren terugvinden op deze foto?